Waarom naar het Jordan?

Onze filosofie

Het Jordan is een leuke, kleine school (900 leerlingen) met een eigen aanpak. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen goede schoolresultaten halen. Tegelijkertijd willen we bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. En dat dan ook nog eens in een prettige sfeer. Op het Jordan gaat iedereen vriendelijk met elkaar om.

Het Jordan is een montessorischool. De school is gebaseerd op de ideeën van Maria Montessori (1870 – 1952). Klinkt goed, maar wat betekent dat nou concreet? Montessorionderwijs heeft drie doelen, namelijk: de zelfstandigheid, de creativiteit en de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroten. Dat willen we volgens de Jordanfilosofie doen in een sfeer van gelijkwaardigheid.

Onze kernwaardes

Zelfstandigheid

Het Jordan wil leerlingen leren om op eigen benen te staan. Om leerlingen stap voor stap zelfstandigheid bij te brengen, krijgen leerlingen de ruimte om eigen keuzes te maken. Binnen de les is er veel ruimte voor zelfwerkzaamheid. Je kunt dus vaak zelf bepalen waar je op een bepaald moment aan werkt. Wat nou als je werk niet op tijd af is? Geen nood. Na elke periode is er een ‘inloopweek’. In die inloopweek kun je eventuele achterstand weer wegwerken. Geen achterstand? Dan kun je alvast vooruit werken (of andere leuke dingen doen).

Creativiteit

Jordanonderwijs wil de creativiteit stimuleren. In de praktijk doen we dat door werkvormen af te wisselen, leerlingen problemen op hun manier te laten oplossen en door leerlingen van elkaar te laten leren. Verder is er halverwege het schooljaar een projectweek voor alle klassen. Eersteklassers doen in die projectweek allerlei kunstprojecten. Het schooljaar sluit af met een kampweek (onderbouw) of cultuurreis (klas 4), waar je ook weer andere dingen doet dan normaal op school.

Maatschappelijke betrokkenheid

Op het Jordan is respectvol omgaan met de omgeving en anderen heel belangrijk. Concreet betekent dit dat we leerlingen leren om samen te werken en elkaar te helpen. Daarnaast kent het Jordan allerlei maatschappelijke projecten. Tweedeklassers bijvoorbeeld werken in de projectweek een weekje als vrijwilliger bij een organisatie met een maatschappelijk doel.

Gelijkwaardigheid

Op het Jordan gaan leerlingen en medewerkers vriendelijk en respectvol met elkaar om. Leerlingen worden niet buitengesloten –ook niet als ze anders willen zijn. En leerlingen hebben veel inspraak. De schoolleiding overlegt regelmatig met de leerlingenraad. Op het Jordan moeten alle leerlingen zich welkom, veilig en gewaardeerd voelen.

Ons onderwijs: 3-jarige brugklas havo en vwo

De onderbouw van het Jordan heeft twee soorten klassen: havo/vwo-klassen en v-plusklassen. Waar je ook terecht komt, je kunt drie jaar in dezelfde klas blijven.

Havo/vwo-klassen

Anders dan bijna alle scholen heeft het Jordan een driejarige brugperiode. Leerlingen in de h/v-klas hebben drie jaar de tijd om te kiezen tussen havo of vwo. Op die manier kunnen leerlingen de beste keus maken. Dat betekent wel dat het Jordan de lat hoog legt in de onderbouw. De deur naar het vwo moet immers voor alle leerlingen open blijven staan. Voor een kleine groep leerlingen blijkt daarom het niveau in de tweede toch net iets te hoog. Die groep kan zo nodig al in de tweede voor de havostroom kiezen (zonder van klas te hoeven wisselen).

V-plusklassen

Naast h/v-klassen heeft het Jordan ook v-plusklassen. In deze klassen krijg je naast het gewone vwo-programma ook een extra vak: onderzoeksvaardigheden. Bij dit vak ov leer je onderzoeksvaardigheden in vakoverstijgende projecten.  Leerlingen werken in een groep een periode lang aan een project van twee vakken. Vanwege onderzoeksvaardigheden hebben v-plusleerlingen elke week twee uur lestijd minder voor de normale lesstof. leerlingen in de v-plusklas moeten dus of sneller of harder werken dan leerlingen uit de h/v-klas. Ervaring leert dat de v-plusklas behoorlijk pittig is, maar dat willen we ook: ook voor de slimste leerlingen moeten we uitdagend onderwijs bieden!


Mentoraat op het Jordan

Het mentoraat is echt belangrijk op het Jordan. Elke Jordanleerling heeft een eigen mentor. En elke week houdt die leerling een werkbespreking (WB) met die mentor. Tijdens zo’n WB wordt besproken hoe het schoolwerk vordert, maar ook hoe het verder met de leerling gaat. Zo houdt het Jordan de vinger aan de pols. Zo heeft de leerling een toeverlaat. En zo hebben de ouders een makkelijk aanspreekpunt. Vanaf de derde klas kunnen leerlingen zelf opgeven wie van hun docenten ze als mentor willen. Ze worden zo veel mogelijk bij de mentor van hun keuze geplaatst (maar dat lukt niet in 100% van de gevallen).

Groepsmentoraat

In de eerste twee jaar kunnen leerlingen nog niet hun eigen mentor kiezen. Dat heeft ermee te maken dat de eerste en tweede klassen naast het individuele mentoraat ook groepsmentoraat hebben. Elke klas heeft twee vaste groepsmentoren. Die groepsmentoren verzorgen elke week een studieles. Tijdens die groepslessen wordt het fundament gelegd voor de prettige, veilige sfeer op school. De groepsmentoren doen ook de werkbesprekingen. De ene helft van de klas heeft de wekelijkse werkbespreking met de ene mentor, de andere helft met de andere mentor.


Jordan x Talent: Ontdek. Verdiep. Verbreed. Groei.

Bij het Jordan x Talent-programma draait alles om het ontdekken van wie jij bent en wat jij kunt, wij vinden persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk. We helpen je om jouw talenten te ontdekken, verdiepen en verbreden – op jouw eigen manier.

🔹 Ontdekken
Je ontdekt nieuwe interesses en vaardigheden door te kiezen uit verschillende pluskeuzes. Hier doe je dingen die je in de gewone lessen niet snel tegenkomt. Denk aan robots bouwen, creatief schrijven of je eigen kleding ontwerpen. Zo leer je niet alleen nieuwe dingen, maar ontdek je ook wat écht bij jou past.  

🔹 Verdiepen
Wil je ergens nóg beter in worden? In de bovenbouw kun je extra uren volgen in Engels, Duits of Frans en een internationaal certificaat halen: Cambridge, Goethe of DELF. Daarnaast bieden we uitdagende programma’s zoalsJordanExact en JordanAlfa, én bieden we het U-Talent programma aan van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Dat zijn verdiepingsprogramma’s voor bovenbouwleerlingen die taal en cultuur (alfa) of vakken als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie (bèta) leuk vinden. Ben je meer van de kunst, dan is het goed om te weten dat er een speciale kunstklas is. En als je graag zingt, kun je je aansluiten bij het onderbouwkoor. Als je graag sport, kun je aan allerlei toernooien meedoen, zoals het Intermontessoriale.

🔹 Verbreden
In de V-plusklassen wordt het vak onderzoeksvaardigheden gegeven waar in vakoverstijgende projecten stap voor stap wordt geleerd hoe je (samen) een onderzoek opzet, uitvoert en presenteert. Zo wordt in het OV-project muziek en Nederlands een podcast gemaakt en bij wiskunde en natuurkunde een escaperoom gebouwd.

Met Jordan x Talent haal je het maximale uit jezelf. Want talent is niet iets wat je hébt – het is iets wat je ontwikkelt.

Ben je geïnteresseerd om mee te doen met Jordan x Talent? Vraag jouw mentor en houd Magistermail in de gaten!

Leer mij het zelf te doen

‘Leer mij het zelf te doen’ is een belangrijk uitgangspunt van het Jordan. Je leert bij ons hoe je moet leren en hoe je het beste je huiswerk kunt plannen. Je wordt daarbij, zeker in de eerste jaren, heel goed begeleid door een persoonlijke mentor, met wie je iedere week een werkbespreking hebt. Deze mentor houdt goed in de gaten of je je aan je planning houdt, of je resultaten goed zijn en of jij je prettig voelt op onze school. Doordat je veel contact hebt met je mentor en je andere docenten, leer je hen al snel goed kennen, waardoor het makkelijker wordt om op hen af te stappen. Op die manier kunnen ze jou uitstekend begeleiden.

Proef de sfeer

persoonlijke groei warme omgeving

Kom in contact

Meer weten over het Jordan MLU? Mail of bel ons gerust.

Telefoon

(030) 695 47 08

Route & bereikbaarheid

Jordanlaan 3,
3706 TE, Zeist

Openen in Google Maps

Kom in contact met ons.