Hoe ziet een schooldag en een schooljaar op het Jordan eruit?
Dagindeling
Onze schooldag start in principe om 8:40 uur. De lessen duren 65 minuten. In Magister zie je onder ‘Agenda’ je rooster per week. Iedere dag heeft twee pauzes, een korte van 9:45 uur tot 10:00 uur. en een middagpauze van 12:10 uur tot 12:40 uur. (op dinsdag van 12:20-12:50 uur).
Keuze
Elke dag (behalve op dinsdag) is er ’s morgens het derde uur en ´s middags het zesde uur een keuzeles van 60 minuten. Tijdens de keuze kan je zelf kiezen bij welk vak / welke docent je wilt werken. De eerste keuze is voor iedereen verplicht. De tweede keuze is vrijwillig.
Proevenuur
Op dinsdag starten de lessen later. Het eerste uur is er een proevenuur in de mediatheek. Onderbouwleerlingen die een proef willen doen, kunnen hun docent vragen om een proef klaar te leggen. Bovenbouwleerlingen hebben dinsdag het eerste uur vaak een peilproef.
Stipuren onderbouw
In de onderbouw heeft het Jordan vrijwel geen lesuitval. Als een docent afwezig is, vangt een andere docent de klas op tijdens een stipuur.
Zelfstudie-uren bovenbouw
Alle bovenbouwleerlingen hebben zelfstudie-uren. Zelfstudie-uren zijn uren die je zelf kunt inroosteren. Dit kan wekelijks tot donderdag 15:00 uur.
Ziek/absent melden
Is je zoon of dochter ziek of om een andere reden afwezig? Geef dat vóór 8:30 uur door aan de absentiebewaker. Dat kan via Magister (of de Magister-app) .
Lukt het niet, dan kan bellen (030 – 6954708) ook. Graag naam en klas van je kind vermelden, reden van afwezigheid en zo mogelijk duur van de afwezigheid. Als een eersteklasser het eerste uur afwezig is, maar niet ziek gemeld, neemt de school contact op.
Weer beter?
Is je zoon of dochter weer beter? Meld ook dat op de eerste schooldag voor 8:30 uur via Magister .
(Tand)artsbezoek
Maak afspraken met dokter, tandarts en dergelijke zoveel mogelijk na 15:00 uur, liefst zelfs pas na 16:15 uur (want dan eindigt de schooldag pas officieel). Lukt dat niet, meld je kind dan van te voren af bij de absentiebewaker (via Magister). Is jouw kind om een andere reden verhinderd (bijvoorbeeld vanwege open dag of rij-examen) geef dit dan minimaal drie dagen van tevoren door.
Ziek onder lestijd?
Leerlingen die op school ziek worden, moeten zich altijd afmelden bij de absentiebewaker of de conciërge. Ga nooit zonder afmelden naar huis! Zekerheidshalve belt de absentiebewaker altijd even met de ouder(s)/verzorger(s).
Inzage in Magister
Wil je weten hoe het zit met te laat komen en verzuim van jouw zoon of dochter? Kijk in Magister.
Luxe verzuim en bijzonder verlof
Scholen mogen niet zomaar verlof geven, voor bijvoorbeeld vakantie onder lestijd. De Leerplichtwet stelt strikte eisen aan luxe verzuim. Formeel moet u een verzoek tien weken van tevoren schriftelijk bij de coördinator van de desbetreffende jaarlaag indienen. Deze kan verlof “vanwege gewichtige omstandigheden” goedkeuren, bijvoorbeeld als het gaat om het huwelijk of de begrafenis van een eerstegraads bloedverwant. In andere gevallen verbiedt de wet luxe verzuim. Zo mag de school geen vrij geven: om familie in het buitenland te bezoeken, om een huwelijksfeest over de grens bij te wonen, om verkeersdrukte rond vakanties te vermijden, om familievakantie onder schooltijd te houden of om deel te nemen aan sportevenementen. Voor het aanvragen van verlof kun je het volgende formulier gebruiken: Aanvraagformulier_verlof.pdf.
Te laat
Leerlingen die te laat zijn voor het eerste lesuur, melden zich bij de conciërge. Kom je voor 8:50 uur binnen, dan mag je, met een pasje van de conciërge alsnog de les in. Je moet dan wel de volgende dag na je laatste lesuur aanwezig zijn in de D-gang. Ben je later dan 8:50 uur, dan mag je niet meer de les in. In dat geval ga je aan het werk in D-gang of Staula en meld je je de volgende dag na je laatste lesuur uur bij de absentiebewaker. Wie tijdens andere lesuren te laat is, mag de les in, maar moet zich de dag erop na je laatste les melden op de D-gang. Kom je niet opdagen, dan moet je twee keer terugkomen.
Er kan natuurlijk ook een geldige reden zijn om te laat te komen. Soms bepaalt de conciërge ter plekke dat een leerling er niks aan kon doen Zo’n leerling hoeft zich de volgende dag niet te melden. In andere gevallen kunnen leerlingen die buiten hun schuld te laat waren, een briefje van hun ouder(s)/verzorger(s) inleveren. Dat kan bij de postbus in de Staula. Maar let op: lever zo’n briefje meteen de volgende dag voor je eerste lesuur in. Ben je te laat, moet je alsnog terugkomen.
Ongeoorloofd verzuim
Jordanleerlingen worden geacht alle lessen en alle eerste keuzes te volgen. Zonder geldige reden voor absentie is sprake van ongeoorloofd verzuim. Wie zonder melding een les (of verplichte keuze) mist, krijgt daarvan bericht via Magister. De dag na het verzuim, meld je je om 15:00 uur op de D-gang om daar tot 16:30 uur te blijven werken. Doe je dat niet uit eigen beweging, dan kan de absentiebewaker je meerdere keren laten nablijven. Ouder(s)/verzorger(s) die willen weten hoe vaak hun kind te laat of absent was, kunnen dat in Magister vinden.
4/8/12/16-maatregel bij ongeoorloofd verzuim
Bij 4 keer ongeoorloofd verzuim binnen 4 lesweken, bespreekt de mentor met de leerling hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden en wordt er een brief naar de ouder(s)/verzorger(s) gestuurd.
Bij 8 keer ongeoorloofd verzuim binnen 4 lesweken, worden de ouder(s)/verzorger(s) en leerling door de jaarlaagcoördinator uitgenodigd en wordt medegedeeld dat de leerplichtambtenaar wordt ingelicht bij 12 keer.
Bij 12 keer en 16 keer ongeoorloofd verzuim binnen 4 lesweken, wordt er een melding naar leerplicht gedaan. En worden ouder(s)/verzorger(s) door de jaarlaagcoördinator hiervan op de hoogte gebracht. Leerplicht neemt zo nodig actie. In het uiterste geval wordt er door leerplicht een proces verbaal opgemaakt of een HALT-verwijzing opgelegd.
De rector van het Jordan is Geert Looyschelder. Geert is niet alleen de rector, maar ook de bestuurder van het Jordan Montessori Lyceum Utrecht. Dat betekent dat hij de eindverantwoordelijkheid voor de school draagt. Ter ondersteuning van de directie heeft het Jordan vijf teamleiders (zie onderaan de pagina). Directie en teamleiders vormen tezamen de schoolleiding.
Net als andere scholen heeft het Jordan een medezeggenschapsraad (MR). Alle partijen van de school (ouders, leerlingen, onderwijzend personeel en onderwijsondersteunend personeel) zijn in de MR vertegenwoordigd. De MR heeft wettelijke bevoegdheden, onder andere advies- en instemmingsrecht. Sommige wijzigingen kunnen alleen met instemming van de MR doorgevoerd worden. De leden van de MR worden door hun eigen geleding gekozen, meestal voor een termijn van twee jaar.
De lijst met de namen van de MR-leden is te vinden in de studiewijzer DIVERS SCHOOLBREED op Magister
Vragen? Stuur ons gerust een e-mail
Het SOS (Scholieren Ondersteunen Scholieren), de leerlingenraad van het Jordan, is een belangrijk klankbord voor de school.
SOS-bestuursleden zitten namens de leerlingen in de medezeggenschapsraad.
De lijst met de namen van de SOS-leden is te vinden in de studiewijzer DIVERS SCHOOLBREED op Magister
Betrokkenheid van leerlingen is belangrijk op het Jordan. Zo is er een sollicitatiecommissie. Vast onderdeel van elke sollicitatie is een gesprek met de leerlingen van die commissie. Het oordeel van leerlingen telt zwaar mee in de aanname van nieuwe docenten. Naast de sollicitatiecommissie zijn er ook nog feest- en sportcommissies. Ook worden leerlingen regelmatig gevraagd om deel te nemen aan een leerlingarena van een jaarlaagteam.
Alle ouders/verzorgers van Jordanleerlingen zijn automatisch lid van de oudervereniging (OV). Wij behartigen, al sinds 1971, de belangen van het Jordan vanuit de visie van de ouders, en daarmee indirect vanuit de leerlingen.
Op het Jordan krijgen we als ouder de kans om veel te doen; ouderparticipatie wordt oprecht gewaardeerd.
De oudervereniging wordt aangestuurd door een zes-hoofdig OV-bestuur dat circa zes keer per jaar vergadert; deels samen met de schoolleiding, voor wie het bestuur als klankbord fungeert.
Wij zien het als ons doel om een actieve brug te slaan tussen ouders en school. Daarnaast willen wij de verbinding tussen ouders en school stimuleren.
Hoe doen we dat:
Alle klassen in de onderbouw en de jaarlagen in de bovenbouw hebben één of meerdere contactouders die gemakkelijk toegankelijk zijn voor ouders met vragen, opmerkingen of zorgen. Zo weet iedere ouder te allen tijde de juiste ingang te vinden op het Jordan. Contactouders geven zichzelf aan het begin van het jaar op en maken zichzelf bij je bekend. Wanneer je als ouder met vragen zit, kun je altijd bij hen terecht. Zij denken mee waar je het beste naartoe kunt; meestal is dat een mentor, coördinator of de schoolleiding, soms het OV-bestuur.
Mochten er thema’s zijn die breder spelen, dan brengt de contactouder dit onder de aandacht van het bestuur van de OV. Wij gaan hierover in gesprek met de schoolleiding.
Drie keer per jaar is er een contactouderavond (COA) waarin we vragen vanuit de klassen met elkaar bespreken. Meestal gecombineerd met een inhoudelijk onderwerp/thema dat wordt aangedragen vanuit school. Het biedt school de kans om gebruik te maken van de kennis en expertise van de ouders.
We proberen ouders zo goed mogelijk op de hoogte te houden van onze activiteiten via de tweewekelijkse nieuwsbrief.
Je kunt al je vragen of opmerkingen mailen naar ons e-mailadres. Berichten die hier binnenkomen bespreken we met elkaar en, indien nodig, met de schoolleiding.
In het schooljaar 2022/2023 zijn wij gestart met deJordan Academie met als centraal thema ‘leren leven’. De academie wordt passend bij de kernwaarden van het Jordan vormgegeven en biedt ouders en Jordan personeel handvatten om onze kinderen te helpen bij het omgaan met actuele thema’s als: overmatig schermgebruik, #metoo, drankgebruik, het tienerbrein etc.
De ambitie is om meerdere bijeenkomsten over verscheidene onderwerpen te organiseren; hiermee willen we een stuk continuïteit in de ondersteuning bij pittige opvoedingsvraag-stukken waarborgen.
Zowel ouders, alsook Jordan personeel én leerlingen zijn voor ons van belang voor het vormgeven en verder ontwikkelen van de Jordan Academie. Graag willen we er met elkaar een succes van maken!
De Jordan Academie heeft een aparte pagina met voor de Jordan Academie gerelateerde inhoud. Zo zijn hier de verslagen van de verschillende events geplaatst en andere informatieve content. De pagina van de Jordan Academie vind je hier.
Voorbeelden hiervan zijn de open dag en de start van het nieuwe schooljaar. en voor belangrijke thema’s wordt onze mening gevraagd of als wij vragen hebben, nodigen wij hen uit om ons bij te praten.
Heb je als ouder interesse in een rol binnen de OV, neem dan contact met ons op. Ieder jaar zijn er leden die stoppen en daarnaast zijn goede ideeën en inbreng altijd welkom!
In de studiewijzer ‘Divers schoolbreed’ op Magister uit welke ouders het OV-bestuur bestaat, wie welke taak vervult en wie, namens de ouders, zitting heeft in de Financiële Commissie.
Op het Jordan lossen we problemen liefst zo laag mogelijk op. De oudervereniging heeft een handige vraagbeslisboom gemaakt. Daarop kun je zien wie je best kan benaderen voor welk soort vraag. De vraagbeslisboom vind je op de website bij ‘Belangrijke Documenten’.
Wanneer word je bevorderd naar het volgende leerjaar? Het Jordan wil leerlingen waar mogelijk laten doorstromen naar het volgende leerjaar. Maar soms kan dat niet. Daarom zijn er regels voor de overgang. Het Jordan kent overgangsregels voor de pensumstand (leerlingen moeten gemiddeld minstens 53 van de 60 punten per vak hebben gehaald en voor elk vak afzonderlijk minimaal 40 punten) en het Jordan kent overgangsregels voor de beoordelingen (want de leerling moet de lesstof van het volgende leerjaar aankunnen). Een leerling met een pensumstand die aan de overgangsregels voldoet en beoordelingen die alle voldoende of hoger zijn, wordt sowieso bevorderd naar het volgende schooljaar.
Op Magister is per leerjaar een studiewijzer te vinden waarin het overgangsbeleid wordt uitgelegd.
Doubleren
Doubleren is niet altijd mogelijk op het Jordan. Als doubleren dreigt, wordt hiervoor gewaarschuwd met een brief aan ouder(s)/verzorger(s). Naar aanleiding van die brief maken leerling en mentor een plan van aanpak om doubleren zo mogelijk te voorkomen.
Revisievergadering
Wat als je het niet eens bent met de beslissing van de overgangsvergadering? ouder(s)/verzorger(s) kunnen dan om een revisievergadering vragen. De mentor dient het verzoek om een revisievergadering namens de ouder(s)/verzorger(s) in bij de coördinator van de jaarlaag, uiterlijk twee schooldagen nadat de leerling de beslissing van de vergadering heeft gehoord. De coördinator van de jaarlaag beslist vervolgens of de docenten opnieuw over deze leerling vergaderen. Indien de coördinator het revisieverzoek afwijst, legt hij ouder(s)/verzorger(s) en leerling uit op grond waarvan die beslissing is genomen. De coördinator kan alleen een revisievergadering uitschrijven als er nieuwe informatie is die tot een ander oordeel van de overgangsvergadering zou kunnen leiden. Als de coördinator het verzoek om een revisie afwijst, kunnen ouder(s)/verzorger(s) in beroep bij de rector. Zij moeten hun bewaar tegen het afwijzen binnen twee dagen schriftelijk indienen.

Wie helpt waarmee?
Groepsmentoraat
Elke eerste en elke tweede klas heeft twee groepsmentoren. Wekelijks geven die groepsmentoren een studieles. De groepsmentoren zijn ook persoonlijk mentor van de leerlingen uit hun klas. De derde klassen hebben ook een groepsmentor. Deze geeft studielessen over de profielkeuze.
Persoonlijke mentor
Elke Jordanleerling heeft een eigen mentor. In de eerste of de tweede is dat een van de twee groepsmentoren. Vanaf de derde kun je vier voorkeuren opgeven wie je als mentor zou willen hebben. Wekelijks heb je werkbespreking (WB) met je mentor. Twee keer per jaar (na afloop van pensum 1 en pensum 4) is er een mentor-ouderavond. Je bent van harte welkom om samen met je ouders naar het mentor-oudergesprek te gaan. Zijn er tussentijds problemen, dan kunnen je ouders altijd mailen met je mentor.
Groepsouderavond
Twee keer per jaar is er voor elke onderbouwklas en voor elke bovenbouwjaarlaag een groepouderavond. Op die avonden worden ouders groepsgewijs geïnformeerd over de klas/jaarlaag van hun kind.
Voor specifieke begeleiding heeft het Jordan de volgende deskundigen:
Dyslexie/dyscalculie: voor het bepalen welke voorzieningen gelden voor leerlingen met dyslexie; Nathalie van den Akker.
Lerenleren: Voor het aanleren van studievaardigheden; Marit Rubbens.
Studiecoach: Voor extra begeleiding; Ilse van Oostveen, Marit Rubbens en Mark Griffioen.
Zorgcoördinator: stuurt de begeleiding van zorgleerlingen aan; Benno Meijer.
Orthopedagoog: signaleert, onderzoekt en adviseert wanneer er sprake is van leerproblematiek en/of sociaal emotionele problemen. Samen met de zorgcoördinator stuurt de orthopedagoog de begeleiding van zorgleerlingen aan; Michelle Rijkers.
Counselor: Voor leerlingen die vertrouwelijk een persoonlijk probleem willen bespreken; Bianca Mollink.
Decaan: Begeleidt leerlingen bij profiel-, studie- en beroepskeuze. Ook voor vragen over andere schooltypes, toelatingsprocedures en studiefinanciering kun je bij hem terecht; Roeland van Dis.
Zorgadviesteam: Het zorgadviesteam (ZAT) bestaat uit de zorgcoördinator, de counselor, de schoolarts, de jeugdmaatschappelijk werker en de leerplichtambtenaar. Om de zoveel tijd komt dit ZAT bijeen om leerlingen te bespreken die veel absent zijn of sociaal-emotionele problemen hebben. Contactpersoon is zorgcoördinator Benno Meijer.
Vertrouwenspersonen: Het Jordan moet veilig zijn voor iedereen. Is er sprake van (seksuele) intimidatie dan kun je bij een van de vertrouwenspersonen terecht. Ook is er een externe vertrouwenspersoon die je kan helpen. Last van intimidatie, machtsmisbruik of pesten? Hier vind je het stroomschema dat het Jordan volgt bij de behandeling van klachten.
Jordan: Ilse van Oostveen en Frank Lageweg.
Extern: Roos Tria, (06 – 52599077), en Titus Terwisscha van Scheltinga, (06-52599074).
Consulent meerbegaafden: Begeleidt begaafde leerlingen, ook als ze kampen met motivatieproblemen of onderpresteren; Ingrid Hordijk.
Meer informatie over ondersteuning op het Jordan is te vinden in de schoolgids.
Bij het Jordan x Talent-programma draait alles om het ontdekken van wie jij bent en wat jij kunt, wij vinden persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk. We helpen je om jouw talenten te ontdekken, verdiepen en verbreden – op jouw eigen manier.
🔹 Ontdekken
Je ontdekt nieuwe interesses en vaardigheden door te kiezen uit verschillende pluskeuzes. Hier doe je dingen die je in de gewone lessen niet snel tegenkomt. Denk aan robots bouwen, creatief schrijven of je eigen kleding ontwerpen. Zo leer je niet alleen nieuwe dingen, maar ontdek je ook wat écht bij jou past.
🔹 Verdiepen
Wil je ergens nóg beter in worden? In de bovenbouw kun je extra uren volgen in Engels, Duits of Frans en een internationaal certificaat halen: Cambridge, Goethe of DELF. Daarnaast bieden we uitdagende programma’s zoalsJordanExact en JordanAlfa, én bieden we het U-Talent programma aan van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Dat zijn verdiepingsprogramma’s voor bovenbouwleerlingen die taal en cultuur (alfa) of vakken als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie (bèta) leuk vinden. Ben je meer van de kunst, dan is het goed om te weten dat er een speciale kunstklas is. En als je graag zingt, kun je je aansluiten bij het onderbouwkoor. Als je graag sport, kun je aan allerlei toernooien meedoen, zoals het Intermontessoriale.
🔹 Verbreden
In de V-plusklassen wordt het vak onderzoeksvaardigheden gegeven waar in vakoverstijgende projecten stap voor stap wordt geleerd hoe je (samen) een onderzoek opzet, uitvoert en presenteert. Zo wordt in het OV-project muziek en Nederlands een podcast gemaakt en bij wiskunde en natuurkunde een escaperoom gebouwd.
Met Jordan x Talent haal je het maximale uit jezelf. Want talent is niet iets wat je hébt – het is iets wat je ontwikkelt.
Ben je geïnteresseerd om mee te doen met Jordan x Talent? Vraag jouw mentor en houd Magistermail in de gaten!
Meer weten over het Jordan MLU? Mail of bel ons gerust.