page.php
template-parts/page-content.php

Werken bij

Wij zoeken twee leden voor de Raad van Toezicht

Wat bieden wij jou?

Het Jordan Montessori Lyceum Utrecht is een professionele organisatie met ambitieuze doelstellingen. De school staat goed bekend, heeft een open en transparante cultuur en is een betrouwbare speler en gesprekspartner in Zeist en omgeving. Het Jordan is een sterke school die goed toekomstgericht voorgezet onderwijs biedt, gestoeld op een krachtige montessorivisie, onder het motto ‘leer mij het zelf te doen’. De school combineert het doel om zo goed mogelijk een zo hoog mogelijk diploma te laten halen met het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Dit weerspiegelt zich in de vier kernwaarden van het Jordan:

  • zelfstandigheid;
  • maatschappelijke verantwoordelijkheid;
  • creativiteit;
  • gelijkwaardige wijze in omgang.

We bieden je een toezichthoudende rol in een zich sterk ontwikkelende en steeds professioneler wordende raad van toezicht, waarin je de rollen van werkgever, sparringpartner en toezichthouder flexibel in kunt zetten. Zoals veel scholen denken wij ook als Jordan-gemeenschap na over bij deze tijd passende vormen van besturing, medezeggenschap en intern toezicht. Bij het ontwikkelen van deze vormen zal er aandacht moeten zijn voor een duurzaam en blijvend debat tussen de verschillende waardesystemen binnen de school en voor het gegeven dat deze ook kunnen botsen. Verder is er aandacht voor de doorontwikkeling van de medezeggenschap als een positieve kracht en voor intern toezicht dat in samenspraak met de interne organen en geledingen voldoet aan de eisen die de samenleving haar stelt.

Wie zoeken wij?

Bij het naderend afscheid van twee leden binnen de raad van toezicht gaan we op zoek naar:

  • een junior lid met een frisse blik die out of the box kan denken en die zich als toezichthouder wil ontwikkelen;
  • een toezichthouder die gezien de transitie in de school bij voorkeur ervaring heeft met (organisatorische) veranderkundige trajecten. Deze ervaring mag gezien de al aanwezige onderwijsexpertise in de raad ook uit de zakelijke dan wel bestuurskundige hoek komen.

De verhoudingen binnen de RvT en met de andere geledingen kenmerken zich als open, kritisch en prettig. Wij zoeken voor de raad leden met eenzelfde grondhouding en complementair in expertise en achtergrond aan de zittende leden.

We ambiëren een samenstelling van een raad die een rijk palet aan expertise in huis heeft en tevens voldoende spreiding van maatschappelijke achtergronden heeft. Dit betekent dat wij zoeken naar leden met een brede achtergrond die hun eigen deskundigheid functioneel kunnen inzetten in het belang van de school. Voor alle leden van de Raad geldt dat zijn generalisten zijn die zich thuis voelen in een transparante, platte organisatie, die gelijkwaardigheid hoog in het vaandel heeft staan.

Binding met de regio voor zeker één van de nieuw te benoemen leden is gewenst.

Onze leden van de raad van toezicht zijn:

  • autonome en kritische denkers die onderscheid kunnen maken tussen observaties, interpretaties en oordelen;
  • in staat om met een open mind op basis van aangereikte informatie een eigen oordeel te vormen;
  • zijn nieuwsgierig, stellen open en belangstellende vragen en zetten niet-weten functioneel in. Zij houden toezicht door te bevragen.
  • in staat ‘op hun handen te blijven zitten’ en begrijpen dat de rector-bestuurder eindverantwoordelijk is voor het Jordan;
  • in staat om maatschappelijke relevante onderwerpen te agenderen en ook weer los te laten.

Verder:

  • voel je je verwant met de maatschappelijke opdracht van het Jordan en heb je affiniteit met het montessori onderwijs;
  • beschik je over bestuurlijke en/of toezichthoudende sensitiviteit, kennis en ervaring;
  • ben je een verbinder/netwerker;
  • zorg je met een open en constructieve houding voor een vruchtbare samenwerking binnen de raad en tussen de raad van toezicht, de rector-bestuurder en de MR met een gezonde dosis relativeringsvermogen en humor;
  • streef je strikte onafhankelijkheid, onpartijdigheid, verantwoordelijkheid en integriteit na;
  • ben je met empathie en vanuit verbinding een sparring partner voor de rector-bestuurder;
  • kun je inspireren en buiten bestaande kaders te denken.

Wie zijn wij?

Het Jordan Montessori Lyceum Utrecht, opgericht in 1945, is een middelbare school in Zeist, met ongeveer 925 leerlingen. Er wordt havo en vwo aangeboden. Het Jordan heeft een regionale functie. Het is nu de enige Montessorischool voor voortgezet onderwijs in de provincie Utrecht. In Zeist zijn vijf middelbare scholen die havo- en vwo-niveau aanbieden. Naast het Jordan is er een christelijke, een katholieke, een vrije en een openbare school. De helft van de leerlingenpopulatie van het Jordan komt uit Zeist, een kwart uit Utrecht en een kwart uit overige gemeenten. Het is een financieel gezonde school met goede onderwijsresultaten en ieder jaar zijn er meer aanmeldingen dan plaatsen. De prognoses voor de leerlingenaantallen zijn voor de komende jaren positief.

De school wil zich verder ontwikkelen als een samenwerkende en lerende gemeenschap, waarin de ontwikkeling van de leerling tot wendbare, kritische burgers centraal staat. Dat doet zij door aandacht te geven aan samenwerking tussen alle betrokkenen in de school (docenten (-teams), schoolleiding, ondersteunend personeel) en daarnaast door in nauw contact te staan met de samenleving en haar stakeholders (leerlingen, ouders (al dan niet vertegenwoordigd in de MR dan wel de oudervereniging) en met de raad van toezicht.

De raad van toezicht heeft na een intensief en breed voorbereidingsproces gekozen voor een besturingsmodel met één rector-bestuurder die samen met de andere leden van de schoolleiding (de teamleiders) verantwoordelijkheid neemt voor de ontwikkeling van de school. De keuze voor dit model komt voort uit de wens om invloed, betrokkenheid en samenwerking vanuit alle geledingen vorm te (blijven) geven.

De raad van toezicht houdt binnen de wettelijke kaders integraal toezicht op het beleid van de rector-bestuurder en op de algemene gang van zaken binnen de stichting. De raad van toezicht vervult daarnaast een klankbordfunctie en staat de rector-bestuurder met advies terzijde. De raad van toezicht treedt op als werkgever van de rector-bestuurder. Aansluitend bij de ambities van de school werkt de raad van toezicht aan haar verdere professionalisering. Statuten en reglementen zijn recent aangepast, om hiermee de rolvastheid te bevorderen zonder de nabijheid te verliezen. De raad acht het (mede gezien de uitgangssituatie van het Jordan) belangrijk dat zij haar rol als sparringpartner en werkgever vooraan durft te zetten in de dialoog met de rector-bestuurder zonder het meer klassieke toezichthouden (goedkeuren, vaststellen, volgen) te veronachtzamen.

Praktische informatie en procedure

Het betreft een toezichthoudende rol, die uitgaat van een passende vergoeding voor leden van de raad van toezicht. Per jaar vinden zes à acht formele vergaderingen plaats en diverse relevante bijeenkomsten. Het is realistisch om uit te gaan van een tijdsinvestering rond de 100 uur per jaar.

Wellicht ten overvloede wijzen we je op het feit dat personen die in dienst zijn van het Jordan Montessori Lyceum Utrecht of hun directe verwanten dan wel ouders van leerlingen niet in aanmerking komen voor de functies, evenals personen die zitting hebben in een medezeggenschapsraad, noch personen die betaalde diensten verrichten voor de school.

Wil je solliciteren? Gebruik het sollicitatieformulier onderaan de vacaturepagina op de website van B&T. Je kunt je motivatiebrief richten aan Marja de Kruif. Reageren kan tot en met 1 maart 2024.

Op de website www.jordanmlu.nl staat meer informatie over de organisatie. Op vbent.org staat meer informatie over de vacature. Marja de Kruif, die de werving- en selectieprocedure begeleidt, is telefonisch bereikbaar via 088 20 51 600 en via marja.de.kruif@vbent.org.

Belangrijke data:

  • Sluitingsdatum: 1 maart 2024.
  • Voorselectiegesprekken: 6 en 7 maart 2024.
  • Selectiegesprekken: 13 maart 2024.

Wij horen graag van je!

 

 

Stages op het Jordan

Het Jordan hecht veel waarde aan goede stagebegeleiding. We maken deel uit van het samenwerkingsverband AOS-HUM (academische opleidingsscholen Het Utrechts Model). Onze stagebegeleiders zijn geschoold in het begeleiden van stagiairs en nemen jaarlijks de zelfscan af om hun eigen functioneren in beeld te krijgen.
Het Jordan heeft bij veel vakken een stageplaats voor derde- en vierdejaars studenten HU (onder andere: Nederlands Frans, Duits, economie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie). Vierdejaars studenten krijgen een stagevergoeding voor de werkzaamheden die ze zelfstandig doen.
Onderschrijf je onze filosofie en heb je affiniteit met montessori-onderwijs, richt dan je sollicitatie (inclusief CV) aan de schoolopleider van de school: info@jordanmlu.nl