archive-jmlu_school_book.php
template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Introductie

Het schoolboekje wordt ieder schooljaar herzien. Het geeft onder andere een overzicht van onze onderwijsdoelen, de schoolresultaten, de leerlingbegeleiding en het absentiebeleid. Onder ‘jaarlagen’ worden elementen uit het schoolboekje specifiek per jaarlaag in meer detail omschreven. Het schoolboekje is hier op de website te lezen, maar ook te downloaden als pdf.

 

Naast het schoolboekje hebben we ook een Schoolplan. Dit schoolplan beschrijft hoe het Jordan vorm gaat geven aan de ontwikkeling van zijn onderwijs in de komende jaren. Onze onderwijsvisie, de maatschappelijke context en de financiële beperkingen komen hier samen. De beleidsvoornemens zijn gericht op de opbouw van de school, de ontwikkeling van het onderwijsconcept en de inrichting van procedures [pdf Schoolplan 2014-2019].

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Onderwijsdoelen

Het Jordan (voluit: het Jordan – Montessori Lyceum Utrecht) leidt leerlingen op voor een havo- of vwo-diploma. Maar we willen meer dan alleen maar goed vakonderwijs bieden. Als montessorischool willen we naast goed vakonderwijs ook bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Onze montessoriaanpak zie je terug in vier kernwaarden: zelfstandigheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, creativiteit en gelijkwaardigheid.

Zelfstandigheid

Doel van ons onderwijs is leerlingen zelfstandigheid bij te brengen, want alleen iemand die op eigen benen staat, kan zijn talenten ontplooien. Om dat te bereiken is het Jordanonderwijs zoveel mogelijk toegesneden op de interesses, de mogelijkheden en het werktempo van de individuele leerling. Leerlingen krijgen eigen verantwoordelijkheden (bijvoorbeeld wanneer doe je welke proef), zodat ze kunnen leren van hun fouten. Natuurlijk gooien we leerlingen niet in het diepe. Docenten en mentoren helpen leerlingen stap voor stap zelfstandig te worden.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Wij willen leerlingen een respectvolle omgang met anderen en hun omgeving bijbrengen. Waarom? Omdat dat bijdraagt aan een veelzijdige ontwikkeling van leerlingen en aan een betere maatschappij. Elk jaar doen leerlingen een aantal uur maatschappelijk werk. Daarnaast behandelen we lesstof aan de hand van concrete maatschappelijke problemen. Bovendien leren we leerlingen hoe ze kunnen samenwerken en hoe ze elkaar kunnen helpen.

Creativiteit

Om de talenten van leerlingen te ontwikkelen, stimuleert het Jordan creativiteit. Een leerling is meer dan hoofd alleen. Hart en handen moeten ook aan bod komen. Ons onderwijs wil bij alle vakken de verbeeldingskracht prikkelen, leerlingen mooie dingen laten scheppen en leren om out of the box te denken.

Gelijkwaardigheid

Als je oud-leerlingen vraagt wat hen het meest is bijgebleven van hun Jordantijd, noemen ze bijna zonder uitzondering de laagdrempelige, informele, maar respectvolle relatie tussen leerlingen en medewerkers. Leerlingen kunnen zich alleen ontplooien in een ontspannen en respectvol klimaat. Ze moeten zich welkom, veilig en gewaardeerd voelen. Dus behandelen medewerkers hen op basis van gelijkwaardigheid. Ook in de verhouding tussen leerlingen onderling voeren respect en tolerantie de boventoon.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Schoolresultaten

Welke resultaten boekt het Jordan? Ons streven is: leerlingen niet onnodig laten doubleren en bovengemiddeld scoren op eindexamenresultaten. In het onderstaande overzicht staat voor elk leerjaar hoeveel procent van de leerlingen direct doorstroomt naar een hoger leerjaar.

In het schooljaar 2016/2017 lag het slaagpercentage in 6vwo op 94% en dat van 5havo op 92%. Na afloop van schooljaar 2016/2017 heeft 4,7% van de vwo-leerlingen de school zonder diploma verlaten en 9,5% van de havoleerlingen. Daarmee liggen onze slaagpercentages en de doorstroom van leerlingen duidelijk boven het landelijke gemiddelde.

Vergeleken met andere scholen is vooral de doorstroom in de bovenbouw hoog. Wat doorstroom in de onderbouw betreft, is het verschil met andere scholen veel kleiner. Dat heeft te maken met het feit dat we leerlingen in de onderbouw nieuwe vaardigheden aanleren, zoals het zelf plannen van je werk. Van die vaardigheden profiteren ze vervolgens in de bovenbouw.

Onze havo-afdeling heeft van de overheid zelfs het predicaat excellent gekregen.

Doorstroomsnelheidoverzicht 2012 t/m 2017

onvertraagd van leerjaar het naar volgend leerjaar
in % 2017 2016 2015 2014 2013 2012 gemid. ’15-’17
1 h/v 96 94 95 96 94 98 95 96,3
1 v-top 98 98
2 h/v 94 91 92 95 93 95 93 94,4
2 v-top 96 98
3 h/v 90 87 92 97 94 90 91 91,2
3 v-top 97
4 h 78 83 86 86 92 77 84 82,4
5 h 89 92 96 95 91 85 91 92,2
4 v  94 84 85 89 84 92 88 87,4
5 v  85 95 91 84 84 82  87 90,5
6 v  94 95 97 92 88 91  93 95,4

Gemiddeld

in % 2017 2016 2015 2014 2013 2012 gemid. ’15-’17
Onderbouw 97 95 94 96 93 96 95,1 95,1
Bovenbouw 89 89 91 91 89 86 89,2 89,9
Totaal 92 91 92 92 90 89 91,0 91,8

 

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Extra ondersteuning leerling

Een Jordanleerling heeft veel verantwoordelijkheid. Daar moet een goede begeleiding tegenover staan. Dus heeft het Jordan: mentoren, groepsmentoren, supermentoraat, een counselor, een decaan, een leerstoornissencoördinator, een zorgleerlingencoördinator en een meerbegaafdencoördinator.

Het individuele mentoraat

Elke Jordanleerling heeft een eigen mentor. Wekelijks is er ‘werkbespreking’ tussen leerling en mentor. Zo houdt de mentor de vinger aan de pols: gaat alles goed met het schoolwerk? De mentor helpt de leerlingen met plannen en coacht hem of haar om zelfstandiger te worden en nieuwe vaardigheden op te doen. Ook het welzijn van de leerling wordt besproken in de werkbespreking (WB).

Groepsmentoraat

In de eerste en tweede klas is er, naast het individuele mentoraat, ook groepsmentoraat. Wekelijks krijgen leerlingen een studieles over onderwerpen als het groepsklimaat in de klas, omgaan met conflicten, alcoholgebruik en seksuele intimidatie. Leerlingen uit de derde klas krijgen ook studielessen van hun groepsmentor, maar die lessen zijn gewijd aan de profielkeuze.

Supermentoraat

Leerlingen die extra hulp nodig hebben, kunnen terecht bij onze ‘supermentoren’. Dat zijn specialisten die leerlingen kunnen helpen met plannen, met hun motivatie of met het leren voor proeven.

Counselor

Voor leerlingen die vertrouwelijk een persoonlijk probleem willen bespreken, hebben we een counselor. Onze counselor biedt een luisterend oor en denkt desgewenst mee over oplossingen. Leerlingen kunnen op eigen initiatief of op aanraden van hun mentor een afspraak met de counselor maken.

Decaan

Onze decaan begeleidt leerlingen bij profiel-, studie- en beroepskeuze. Ook met vragen over andere schooltypes, toelatingsprocedures en studiefinanciering kunnen leerlingen bij hem terecht.

Zorgadviesteam

We hebben een zorgadviesteam (ZAT) bestaande uit de zorgcoördinator, de counselor, de schoolarts de jeugdmaatschappelijk werker en de leerplichtambtenaar. Om de zoveel tijd komt dit ZAT bijeen om leerlingen te bespreken die veel absent zijn of sociaal-emotionele problemen hebben. Dankzij het multidisciplinaire ZAT is het lijntje met externe zorgverleners kort. Bespreking in het ZAT resulteert in principe in een plan van aanpak. Ouders horen van tevoren of hun kind wordt besproken. Ook krijgen ze het plan van aanpak.

Vertrouwenspersonen

Het Jordan moet veilig zijn voor iedereen. Dus willen we (seksuele) intimidatie voorkomen. Op het Jordan zijn twee vertrouwensdocenten aangesteld. Is er sprake van intimidatie dan kun je bij hen terecht. Wij hebben ook een externe vertrouwenspersoon die leerlingen zo nodig verder helpt.

Coördinator leerstoornissen

De coördinator voor leerstoornissen als dyslexie en dyscalculie voert het dyslexiebeleid uit. Ouders en leerlingen kunnen bij haar terecht voor vragen.

Zorgleerlingencoördinator

Voor de begeleiding van leerlingen met een visuele of auditieve handicap of met een sociaal-emotionele stoornis (NLD, ADHD, autisme) is er ook een coördinator.

Meerbegaafdencoördinator

Onze meerbegaafdencoördinator begeleidt begaafde leerlingen, ook als ze kampen met motivatieproblemen of onderpresteren.

Medicijngebruik

Soms gebruiken leerlingen medicijnen. Het Jordan heeft daarvoor een protocol. Om de veiligheid te waarborgen kan de school geen medicijnen verstrekken. Voor meer informatie: (pdf medicijnverstrekking en medisch handelen).

Meldcode huiselijk geweld

Voor het signaleren van huiselijk geweld bestaat een procedure (pdf Meldcode Huiselijk Geweld).

Zorgplan

Meer informatie over het beleid voor zorgleerlingen is te vinden in ons zorgplan (pdf Zorgplan).

Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs werkt het Jordan samen met andere scholen in het samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht. Voor meer info zie het zorgplan (pdf Zorgplan).

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Dag- & jaarindeling

Dagindeling

Onze lessen duren 65 minuten. Elke dag (behalve op dinsdag) is er ’s morgens het derde uur en ´s middags het zesde uur een keuzeles van 60 minuten. De keuzeles in de ochtend is voor iedereen verplicht. In de middag is de keuzeles vrijwillig. Tijdens de keuze –vandaar de naam- kunnen de leerlingen zelf kiezen bij welk vak / welke docent ze werken. Elke leerling heeft wekelijks een werkbespreking (WB) met zijn mentor.

Maandag, Woensdag, Donderdag en Vrijdag:

08.15 – 08.35 WB optie
08.40 – 09.45 lesuur 1
09.45 – 10.00 PAUZE
10.05 – 11.10 lesuur 2
11.10 – 12.10 lesuur 3 – keuze
12.10 – 12.40 PAUZE
12.45 – 13.50 lesuur 4
13.55 – 15.00 lesuur 5
15.00 – 15.10 PAUZE
15.15 – 16.15 keuze + WB optie

 

Dinsdag:

08.15 – 08.35 WB optie
08.40 – 09.45 lesuur 1
09.45 – 10.00 PAUZE
10.05 – 11.10 lesuur 2
11.15 – 12.20 lesuur 3
12.20 – 12.50 PAUZE
12.55 – 14.00 lesuur 4
14.00 – 14.20 WB optie
14.20 – 15.20 Proevenuur

Jaarindeling

Het schooljaar is verdeeld in vier perioden (pensa) die worden afgesloten met een inloopweek. In die inloopweek vinden de leerlingenvergaderingen en schoolexamens plaats. In die week zijn de lessen ingekort tot veertig minuten. Alle belangrijke data zijn te vinden in de agenda. Schooljaar 2017/2018 ziet er als volgt uit: zie jaarrooster (onder portals).

Vakanties

Dit zijn de vakanties tijdens het schooljaar 2017/2018

Herfstvakantie: za 14 okt t/m zo 22 okt 2017
Kerstvakantie: za 23 dec 2017 t/m zo 7 jan 2018
Krokusvakantie: za 24 feb t/m zo 4 mrt 2018
Pasen: vr 30 mrt t/m ma 2 april 2018
Tulpvakantie: za 21 april t/m zo 6 mei 2018
Hemelvaart: do 10 mei t/m z0 13 mei 2018
Pinksteren: za 19 mei t/m ma 21 mei 2018
Zomervakantie: za 14 juli t/m zo 26 aug 2018

Vrije dag leerlingen: ma 22 jan 2018
Slotweek (oa. boeken inleveren en diploma-uitreiking): ma 9 juli t/m vr 13 juli 2018

Onderwijstijd

De onderstaande lessentabel geeft een overzicht van het aantal lessen per vak in de onderbouw. Het aantal lesuren voor een vak kan per periode verschillen. Om een voorbeeld te geven: het vak Nederlands heeft in de eerste klas één periode lang drie lesuren per week en drie periodes lang twee lesuren per week. In totaal is dat negen periodelessen.

Leerjaar 1 2 3
Nederlands 9 8 9
Engels 8 5 5
Duits 7 7
Frans 8 7 4
geschiedenis 5 5 7
aardrijkskunde 5 4 5
wiskunde 8 9 10
natuurkunde 6 7
scheikunde 5
biologie 4 6 4
economie 5
muziek en drama 5 4 2
beeldende vormgeving en techniek 8 3 2
lichamelijke opvoeding 8 8 7
studieles 4 4 2

 

Lesuitval

In de onderbouw kent het Jordan vrijwel geen lesuitval. Als een docent afwezig is, vangt een andere docent de klas op tijdens een zogeheten stipuur (alleen het eerste lesuur van derde klassen wordt niet gestipt). Bovenbouwers met lesuitval kunnen voor zelfstudie terecht in D-gang of mediatheek.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Brugklas

Twee stromen

De onderbouw van het Jordan heeft twee stromen. We hebben v-topklassen voor excellente vwo-leerlingen en we hebben h/v-klassen. Dit zijn gemengde klassen met leerlingen die er baat bij hebben om de keuze tussen havo of vwo nog even uit te stellen. Als dat zo uitkomt, hoeven leerlingen pas eind derde klas de keuze voor vwo of havo te maken.

H/v-klas

Leerlingen in de h/v-klassen blijven drie jaar lang bij elkaar in dezelfde lesgroep. In de loop van die drie jaar vindt de determinatie plaats en bepalen leerlingen of ze de havo-leerweg dan wel de vwo-leerweg doen. Tijdens de eerste twee jaar volgen de h/v-leerlingen in principe hetzelfde programma (al kunnen leerlingen voor wie dat echt nodig is, al in de loop van de tweede klas op de havo-leerweg overstappen, zonder van klas te wisselen). De meeste leerlingen stellen die keuze echter uit tot de derde. In de derde kan -binnen dezelfde klas- op elk moment gekozen worden voor de havo-leerweg. Op deze manier kan elk leerling tot de meest zorgvuldige keuze komen. Lees meer in jaarlaag 1 h/v.

V-topklas

Leerlingen hebben in de v-topklas een extra vak: onderzoeksvaardigheden (OV). Wekelijks is er een blokuur ov, waarbij leerlingen een pensum lang werken aan een vakoverstijgend project. Vanwege ov hebben v-topleerlingen wekelijks twee uur minder de tijd voor de gewone lesstof dan leerlingen uit de h/v-klassen. Net als de h/v-leerlingen zitten leerlingen uit de v-topklas drie jaar lang in dezelfde lesgroep. Lees meer in jaarlaag 1 v-top.

Toelating tot h/v-klas

Leerlingen zijn toelaatbaar tot de h/v-klas als:

  • ze een havo-, havo/vwo- of vwo-advies van de basisschool hebben;
  • het onderwijskundig rapport geen informatie bevat die de leerling minder geschikt voor montessori-onderwijs maakt;

Toelating tot v-topklas

Leerlingen zijn toelaatbaar tot de v-topklas als:

  • ze een hoog vwo-/gymnasiumadvies van de basisschool hebben dat wordt door ondersteund door uitstekende scores in het leerlingvolgsysteem.

Toelating zorgleerlingen

Zorgleerlingen zijn toelaatbaar als:

  • ze havo- of vwo-niveau hebben;
  • ze beschikken over de kwaliteiten die nodig zijn voor montessori-onderwijs, zoals zelfstandigheid;
  • de ondersteuningsvraag past in ons ondersteuningsprofiel.

Maatschappelijke stage

Jordanleerlingen besteden voor hun montessoridossier jaarlijks een aantal uren aan maatschappelijk werk. In het eerste jaar kan dat next door, bijvoorbeeld boodschappen doen voor de bejaarde buurvrouw. In de tweede werken leerlingen een week als vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Vrijwillige ouderbijdrage

Dankzij de vrijwillige ouderbijdrage kan het Jordan invulling geven aan zijn montessorikarakter. De ouderbijdrage wordt aan drie dingen besteed: zelfwerkzaamheid, begeleiding en bijzondere activiteiten.

Zelfwerkzaamheid

Jordandocenten moeten extra materiaal maken, zodat leerlingen zelfstandig in eigen tempo kunnen werken, bijvoorbeeld: studiewijzers en extra proeven. Het Jordan investeert ook extra in ICT om de zelfwerkzaamheid te ondersteunen.  Daarnaast kent onze mediatheek ruime openingstijden, zodat leerlingen maximaal gebruik kunnen maken van deze voorziening. Omdat onze leerlingen niet altijd makkelijk toegang hebben tot gemeentelijke bibliotheken, is dit van groot belang, maar het vergt wel extra inzet van personeel.

Begeleiding

Het Jordan kent voor alle leerlingen een individueel mentoraat. Dit individueel mentoraat komt bovenop het groepsmentoraat in de onderbouw en de begeleiding van specifieke ondersteuning in de bovenbouw (zoals loopbaanoriëntatie). Het individueel mentoraat met wekelijkse werkbesprekingen van de studievorderingen vergt een extra inzet van docenten.

Bijzondere schoolactiviteiten

In ons programma hebben we voor de onderbouw jaarlijks een kampweek ingeroosterd. Voor de vierde klassen is een talenreis in het programma opgenomen. Daarnaast kennen we voor alle klassen, behalve de eindexamenklassen, een projectweek waarin bijzondere activiteiten worden georganiseerd, zoals de brugklasmusical, vakoverstijgende projecten (3e klassen en, 5V), stages (2e klassen + 4H en 4V).

Financiële controle vrijwillige ouderbijdrage

Het toezicht op de vrijwillige ouderbijdrage is onderdeel van de algehele financiële controle. Jaarlijks worden een begroting en een jaarrekening opgesteld waarin de inkomsten en uitgaven worden gesplitst naar overheid en ouders. Deze worden ter instemming voorgelegd aan de MR.

Draagkracht

De ouderbijdrage is inkomensafhankelijk. Bovendien houden we rekening met het aantal kinderen. Op die manier hoeft de ouderbijdrage hopelijk geen beletsel te zijn voor ouders.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Klachtenregeling

Ook op het Jordan gaat wel eens wat fout. Graag bespreken we met ouders en/of leerlingen hoe eventuele problemen het best opgelost kunnen worden. Uitgangspunt daarbij is dat we problemen zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen. Dus heeft een leerling een probleem met een docent, dan bespreekt hij dat eerst met de docent in kwestie. Levert dat niks op, dan kan hij de mentor inschakelen. Leidt dat evenmin tot resultaat, dan kan de coördinator ingeschakeld worden.

Voor de ernstiger gevallen is er een klachtenregeling (pdf klachtenregeling). Deze regeling maakt duidelijk wat er moet gebeuren als leerlingen, ouders of medewerkers een klacht hebben. Sommige klachten worden volgens deze regeling binnenschools afgehandeld, andere klachten worden bij onze externe vertrouwenspersoon neergelegd.

Voor klachten over pesten of (seksuele) intimidatie bestaan aparte procedures (zie pdf zorgplan).

Naast de klachtenregeling kent het Jordan ook een klokkenluidersregeling (pdf regeling melding misstanden). Ouders, leerlingen en medewerkers kunnen van de klokkenluidersregeling gebruik maken bij ernstig vermoeden van een misstand.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Schoolregels & leerlingenstatuut

Schoolregels

Hoofdregel op het Jordan is dat iedereen, medewerkers en leerlingen, verantwoordelijkheid neemt voor elkaar en voor het wel en wee van de school. Dat betekent onder andere: niet eten in de lokalen, niks moedwillig vernielen en geen gebruik van alcohol, tabak of andere drugs op het schoolterrein. Voor het gebruik van mobiele telefoons gelden aparte regels (pdf regels mobiele telefoons).

Leerlingenstatuut

Soms is het voor leerlingen handig te weten wat je rechten en plichten zijn. Die vind je in het leerlingenstatuut (pdf leerlingenstatuut). Daar vind je algemene rechten (bijvoorbeeld het recht op aandacht en inzet van je docent of vrijheid van meningsuiting) en plichten (je moet lessen volgen), maar ook specifiekere rechten (bijvoorbeeld over het aantal peilproeven dat afgenomen mag worden) en plichten (gymkleding dragen tijdens lo).

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Veiligheid

Het Jordan wil een veilige omgeving voor leerlingen zijn. Alleen een leerling die zich prettig voelt kan tot zijn recht komen. Ouders en leerlingen met vragen over sociale veiligheid kunnen bij onze zorgcoördinator terecht (zie jaarlagen). Deze coördineert ook het anti-pestbeleid. Pesten krijgt veel aandacht in de studielessen en het mentoraat. Zo nodig heeft de school ook een pestprotocol en een protocol digitaal pesten (pdf Zorgplan bijlage 5). Jaarlijks bevraagt het Jordan leerlingen hoe zij de school ervaren. Daaruit blijkt steevast dat leerlingen de school als aanmerkelijk veiliger ervaren dan het landelijk gemiddelde. Naast sociale veiligheid bekommert het Jordan zich overigens ook om de fysieke veiligheid van leerlingen. Zo zijn er regelmatig brandoefeningen.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php

Verzuimbeleid

Bijzonder verlof

Scholen mogen niet zomaar verlof geven, voor bijvoorbeeld vakantie onder lestijd. De Leerplichtwet stelt strikte eisen aan luxe verzuim. Formeel moet u een verzoek tien weken van tevoren schriftelijk bij de coördinator van de desbetreffende jaarlaag indienen. Deze kan verlof  “vanwege gewichtige omstandigheden” goedkeuren, bijvoorbeeld als het gaat om het huwelijk of de begrafenis van een eerstegraads bloedverwant. In andere gevallen verbiedt de wet luxe verzuim. Zo mag de school geen vrij geven: om familie in het buitenland te bezoeken, om een huwelijksfeest over de grens bij te wonen, om verkeersdrukte rond vakanties te vermijden, om familievakantie onder schooltijd te houden of om deel te nemen aan sportevenementen. Geeft de jaarlaagcoördinator toestemming voor bijzonder verlof, dan moet dit vooraf aan de absentiebewaker worden gemeld.

Ongeoorloofd verzuim

Jordanleerlingen worden geacht alle lessen en alle eerste keuzes te volgen. Zonder geldige reden voor absentie is sprake van ongeoorloofd verzuim. Wie zonder melding  een les (of verplichte keuze) mist, krijgt daarvan bericht via Magister. De dag na het verzuim, meld je je om 15:00 uur op de D-gang om daar tot 16:30 uur te blijven werken. Doe je dat niet uit eigen beweging, dan kan de absentiebewaker je meerdere keren laten nablijven. Ouders die willen weten hoe vaak hun kind te laat of absent was, kunnen dat in Magister vinden.

3/6/9-maatregel bij ongeoorloofd verzuim

Voor ongeoorloofd verzuim hanteert het Jordan de 3/6/9-maatregel. Bij drie absenties krijgt de leerling een waarschuwing van de absentiebewaker. Bij zes absenties wordt een brief naar huis gestuurd en de jaarlaagcoördinator ingeschakeld. Bij negen absenties wordt de leerplichtambtenaar ingelicht, die zo nodig een boete kan opleggen.

template-parts/item-content-jmlu_school_book.php