single-jmlu_yearlayer_page.php
template-parts/single-content.php

Onderwijs

Wat zijn de dingen die het Jordanonderwijs speciaal maken?

Montessoriwaarden

Het Jordan leidt op voor een havo- of vwo-diploma. Maar we willen meer dan alleen maar goed vakonderwijs bieden. Als montessorischool willen we ook bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Onze montessoriaanpak zie je terug in vier kernwaarden: zelfstandigheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, creativiteit en gelijkwaardigheid. Wat merk je daarvan in de eerste klas?

Zelfstandigheid

Op het jordan krijgen leerlingen relatief veel verantwoordelijkheid. Tot op zekere hoogte kun je zelf bepalen welk werk je wanneer doet of wanneer je de proef maakt. Natuurlijk gooien we leerlingen niet in het diepe, zeker niet in de eerste klas. Docenten en mentoren helpen je stap voor stap zelfstandig te worden. Dat werkt. Uit onderzoek blijkt dat Jordanleerlingen in vervolgstudies minder dan gemiddeld uitvallen.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Het Jordan brengt leerlingen een respectvolle omgang met anderen en hun omgeving bij. Elk jaar doe je iets om een ander te helpen. In het eerste jaar mag je zelf bepalen wat je doet: je opa helpen met een klus, boodschappen doen voor je buurvrouw, grasmaaien voor een buurman die dat niet meer kan. Dat soort dingen. In het tweede jaar loop je tijdens de projectweek een weekje mee met een maatschappelijke instelling, bijvoorbeeld een bejaardenhuis, een buitenschoolse opvang of een dierenasiel. Zo bouw je een heel montessoridossier op.

Creativiteit

Creativiteit is belangrijk op het Jordan. Dat zie je niet alleen bij vakken als muziek en beeldende vormgeving, maar ook bij leervakken. Bij het vak Engels bijvoorbeeld maak je niet zo maar een boekverslag, maar een creatieve opdracht (tekening, stripverhaal of krantenartikel). Onderwijs is meer dan met je hoofd in de boeken zitten. Je moet ook voelen en doen. Daarom hebben we een projectweek. Eersteklassers studeren dan een musical in. Verder sluiten we het schooljaar af met een kampweek, waarin je andere dingen doet dan normaal op school.

Gelijkwaardigheid

Op het Jordan gaan we op een prettige manier met elkaar om. Docenten stellen zich niet autoritair op. Leerlingen wordt van meet af aan geleerd om vriendelijk en respectvol met elkaar om te gaan. Iedereen hoort erbij. Niemand wordt buitengesloten. Dat is een groot verschil met andere scholen.

Vakken

In het eerste jaar heb je tien vakken, namelijk: Nederlands (ne), Engels (en), Frans (fr), geschiedenis (gs), aardrijkskunde (ak), wiskunde (wi), biologie (bi), muziek en drama (mu), beeldende vormgeving en techniek (bvtc) en  lichamelijke opvoeding (lo). Niet elk vak heeft evenveel lesuren. Sommige vakken (bijvoorbeeld en, ne, fr, wi en lo) heb je twee keer per week. Andere vakken (zoals gs, ak, bi en mu) heb je vaak maar een keer per week. En het aantal lessen dat je voor een vak hebt, kan ook nog eens per pensum wisselen. Zo heb je niet elk pensum biologie. Naast deze tien vakken is er wekelijks ook een studieles. Lees meer over het aantal lessen per vak in het schoolboekje/dag- & jaarindeling.

Lesvormen

Een Jordanlesdag ziet er vaak afwisselend uit. In een deel van de lessen wordt klassikaal gewerkt. Bij Engels en Frans bijvoorbeeld wordt veel lesstof klassikaal uitgelegd. In andere lessen (bij wiskunde bijvoorbeeld) kun je weer zelfstandig werken. Dat heet in Jordantaal een ‘vrijwerkles’. In zo’n vrijwerkles werkt iedereen voor zich. Als je vragen hebt, kun je die aan de docent stellen. Tot slot zijn er ook nog lessen waarin je samenwerkt (bijvoorbeeld voor een project of een presentatie, een discussie of een debat). Vrijwerken is belangrijk op het Jordan, maar samenwerken ook. Al met al biedt elke schooldag de nodige variatie.

Differentiatie

In 1hv kun je vaak kiezen tussen opdrachten. De ene leerling heeft wat meer oefening nodig om de stof onder de knie te krijgen. De andere leerling heeft juist wat meer uitdaging nodig. Daarom worden opdrachten vaak op verschillende niveaus aangeboden. Je kunt zelf kiezen, maar het kan ook verstandig zijn om eens met je docent te overleggen welk type opdracht het best bij jou past.

Pluskeuzes

Voor leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken, zijn er pluskeuzes. Zo’n pluskeuze bestaat uit leuke, interessante leerstof, die geen deel uitmaakt van de gewone lessen. Twee periodes lang (pensum 2 en 4) zijn er pluskeuzes. Een pluskeuze doe je één keer per week tijdens het derde lesuur. Het aanbod van pluskeuzes wisselt steeds, maar je kunt in elk geval kiezen uit sportieve, technische en kunstzinnige pluskeuzes. Doe je een pluskeuze, dan mis je een periode lang een gewone keuze per week. Pluskeuzes zijn daarom niet bedoeld voor leerlingen die moeite hebben met de gewone stof.

Determinatie: havo of vwo?

In 1hv hoef je nog niet te bepalen of je havo of vwo gaat doen. Leerlingen uit de hv-klassen blijven drie jaar bij elkaar in dezelfde klas. Tijdens die drie jaar vindt de determinatie plaats (de keus tussen havo en vwo). Meestal beslissen leerlingen pas in de derde. In de derde klas kan een leerling er elk moment voor kiezen om de havoleerweg te volgen. Als dat echt nodig is, kunnen leerlingen ook in de tweede overstappen op de havoleerweg (maar dat doet maar een heel kleine groep). Leerlingen die overstappen op de havoleerweg blijven overigens in dezelfde klas zitten.

Alles bij elkaar is de determinatie op het Jordan anders dan op andere scholen. Om te beginnen determineren we later. Op die manier hebben leerlingen de tijd om te bepalen wat het best bij hen past. Relatief veel leerlingen die op de basisschool een havoadvies kregen,  halen hier een vwo-diploma. Bovendien is bij ons de keus voor havo of vwo vooral een keuze van de leerling zelf. Het Jordan schrijft in de regel niet voor in welke afdeling een leerling wordt geplaatst.

Digitaal onderwijs & byod

Op het Jordan nemen leerlingen zelf een laptop mee. Dat vergroot de mogelijkheden voor digitaal onderwijs.

Digitaal onderwijs

Op het Jordan leer je niet alleen uit boeken. We werken ook veel met digitale middelen. Zo heeft elk lokaal een digibord. Digitaal onderwijs maakt meer variatie in de lessen mogelijk. Bovendien kunnen leerlingen zo nodig maatwerk krijgen. Wie bijvoorbeeld moeite heeft met werkwoordspelling, kan dat op de computer gericht oefenen. Digitaal onderwijs is mogelijk omdat Jordanleerlingen een eigen laptop meenemen naar school. Dat heet byod (bring your own device).

Bring your own device

Het Jordan beschikt wel over laptops, maar niet genoeg voor elke leerling. Daarom hebben we byod: bring your own device. Leerlingen nemen zelf een (lichte) laptop mee. Zo is een computerles altijd mogelijk. Wil je weten welk soort laptop het Jordan adviseert, en meer informatie over byod vind je hier. Wil je weten wat de regels voor byod zijn lees dat het byod protocol (zie tab ‘relevante downloads’ onderaan deze jaarlaag).

Goedkope software

Leerlingen kunnen gratis gebruik maken van Microsoft office 365. Je kunt die software kosteloos downloaden via SLIM. SLIM is een organisatie die het onderwijs tegen lage kosten aan software helpt. Via SLIM kun je ook goedkoop aan andere software komen, zoals een virusscanner. Ga naar Slim.nl.

Montessoridossier

Jordanleerlingen doen elk jaar dingen om zich maatschappelijk nuttig te maken. In 1hv heb je het nextdoor-project waarbij eersteklassers mensen bij hen in de buurt helpen. In de tweede lopen leerlingen tijdens de projectweek een weekje mee bij een maatschappelijke instelling, bijvoorbeeld een peuterspeelzaal of een bejaardenhuis. In de derde doe je ook maatschappelijk nuttig werk, binnen of buiten school. Zo doe je elk jaar iets goeds voor de samenleving. Al die activiteiten komen in je montessoridossier te staan. Bij je Jordandiploma krijg je straks ook een montessoricertificaat. Op dat certificaat staat wat je allemaal voor je montessoridossier hebt gedaan.